Asbest attest
Een asbest attest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Dit attest is sinds 23/11/2022 nodig bij de verkoop/ overdracht van een gebouw ouder dan bouwjaar 2001 en wordt afgeleverd in opdracht van OVAM. Het rapport beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. Het asbestattest bestaat uit verschillende fiches. Zo worden er bijvoorbeeld bronfiches opgesteld voor asbestverdachte toepassingen en worden er beperkingsfiches opgesteld voor materialen of delen van een gebouw die niet inspecteerbaar zijn.
Op de voorpagina van het asbestattest komt de eindconclusie ‘asbestveilig’ of ‘niet-asbestveilig’. Hou er rekening mee dat bepaalde buitentoepassingen (bv asbesthoudende golfplaten of leien) altijd als eindconclusie ‘niet-asbestveilig’ zullen hebben, ook al verkeren deze in goede staat.
Wie stelt het asbestattest op?
Enkel gecertificeerde asbestdeskundigen mogen een OVAM asbestinventaris opmaken. Checkpoint Keuringen beschikt sinds het begin van de invoering over asbestdeskundigen met de nodige erkenningen en certificaties. Je krijgt tijdens het plaatsbezoek de nodige informatie over de aangetroffen asbestverdachte materialen. Ook na de aflevering van het attest beantwoorden we graag je vragen.
Wanneer is een asbest attest nodig ?
Vanaf 23 november 2022 is het asbestattest verplicht bij de verkoop of overdracht van een gebouw in Vlaanderen.
De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken.
Daarom is vanaf 23 november 2022 een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen ouder dan bouwjaar 2001. Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar over een asbestattest beschikken.
Hoe verloopt de opmaak van een asbest attest ?
Na het inplannen van de keuring zal er een een opdrachtformulier worden doorgemaild en start het ‘vooronderzoek’. Zo wordt er nagekeken of de woning terug te vinden is in de databanken en gaan we na of er bijkomende constructies op de kadasterplannen aanwezig zijn.
Ter plaatse controleert de asbestdeskundige eerst de gegevens op het opdrachtformulier. Vervolgens gebeurt er een audiovisuele inspectie in het volledige gebouw, maar ook de constructies en materialen op het volledige perceel worden onderzocht. De deskundige zal geen destructief onderzoek doen – hij mag bijvoorbeeld geen zaken afbreken om asbest op te sporen. Voor bepaalde asbest(verdachte) toepassingen dient de deskundige conform de regelgeving een staal te nemen waarop een asbestanalyse wordt uitgevoerd door een erkend laboratorium. Hierbij moet er soms een klein stukje afgebroken worden of moet er bijvoorbeeld een klein gaatje gemaakt worden in het pleisterwerk. Dit hoort bij het onderzoek en wordt niet beschouwd als ‘destructief’. We voeren deze staalnames steeds uit op minder zichtbare plaatsen. In onze prijzen zijn 3 staalnames inbegrepen. In vele gevallen zijn er geen bijkomende staalnames nodig.
Waarvan kunnen stalen genomen worden?
Verschillende asbesttoepassingen kunnen audiovisueel herkend worden. Dan is er geen staalname nodig. Van toepassingen waar er twijfel is, of waar er geen vezelbundels zichtbaar zijn, kan enkel een staalname asbest uitsluiten. Daarnaast legt het inspectieprotocol volgende verplichte staalnames vast (indien deze materialen aanwezig zijn in het gebouw):
- Picalplaat
- Zwarte lijmlagen (vb onder vloerbekledingen)
- Lijm achter faiencetegels
- Mastiek (harde raamkit)
- Bitumen, bijvoorbeeld roofing
- Thermische gips isolatie (leiding isolatie rond verwarmingsbuizen)
- Pleisterwerk binnen( muren + plafonds)
- Crepi buiten
Wat betekent de staalname van het pleisterwerk bij woningen?
Het betreft hier het binnenpleisterwerk van de muren en het plafond. Er dient een staal genomen te worden uit volgende ruimten:
- 1 individuele ruimte bv de leefruimte, slaapkamer, bureau
- 1 natte ruimte bv de badkamer, keuken, wasplaats
- 1 in de stookplaats
- 1 in de traphal
In deze 4 ruimten nemen we 1 staal van de muur en 1 staal van het plafond, de staal moet genomen worden tot op de drager, dus meestal tot op de snelbouw/beton.
We doen steeds onze uiterste best om deze staalnames op de minst zichtbare plaatsen te nemen, en dit in overleg met U als eigenaar.
Hoe kan ik de asbestkeuring het beste voorbereiden ?
Indien er bouwplannen van de woning beschikbaar zijn verzoeken wij U deze vertonen tijdens het plaatsbezoek. Deze bouwplannen zorgen voor een duidelijker verslag, ook al zijn deze plannen niet meer up-to-date. Wanneer U reeds over vroegere asbestanalyses zou beschikken, legt u het rapport/de rapporten van het labo eveneens klaar. Indien de woning zeer grondig verbouwd werd na 2001 kan U eveneens hiervan bewijsstukken voorzien.
Wanneer wordt het asbest attest afgeleverd ?
Wij kunnen het asbestattest pas finaliseren wanneer de staalnames door het laboratorium geanalyseerd zijn. Doorgaans ontvangen wij deze resultaten tussen de 2 en 3 werkdagen na het plaatsbezoek. Wij streven ernaar om onze attesten binnen de 5 werkdagen af te leveren. Het attest wordt afgeleverd na betaling van onze factuur.
Wat bepaalt de kostprijs van het asbestattest ?
Het is je wellicht ook al opgevallen dat het asbestattest een stuk duurder is dan een EPC attest of een elektrische keuring. Dit komt doordat er bij het opmaken van een asbestattest heel wat partijen betrokken zijn. Zo bestaat de totale kostprijs uit :
- retributie OVAM voor de aflevering van het officiële asbestattest
- bijdrage aan de certificeringsinstelling voor de controle en opvolging van het dossier
- kosten voor het laboratorium dat de stalen ophaalt, analyseert en rapporteert
- kosten voor het gecertificeerde keuringsbedrijf die de keuring uitvoert
- BTW