Elektrische keuring

Bij de verkoop van een residentiƫle woning moet bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst (het compromis) een keuringsattest van de elektrische installatie beschikbaar zijn. Ook wanneer het keuringsattest ouder is dan 25 jaar of wanneer er wijzigingen of uitbreidingen zijn aangebracht moet de keuring opnieuw uitgevoerd worden.

 

Wat heb ik nodig om de keuring te laten uitvoeren ?

Om de elektriciteitskeuring vlot te laten verlopen tref je best de nodige voorbereidingen. De volgende documenten heb je nodig bij de elektriciteitskeuring:

  • EAN-code van de meter. Je vindt ze op de energiefactuur
  • Het eendraadschema en situatieplan
  • Eventueel eerdere controleverslagen

Het ontbreken van de correcte documenten of een kleine aanpassing vergeten uitvoeren kan leiden tot een niet conform keuringsverslag.

 

Kan de verkoop doorgaan indien de installatie afgekeurd werd ?

Het maakt niet uit of de installatie goed- of afgekeurd werd, de verkoop kan gewoon doorgaan.

 

Door wie wordt de elektrische keuring uitgevoerd ?

Deze keuringen worden uitgevoerd door inspecteurs van keuringsorganismen die erkend zijn door de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. Checkpoint keuringen doet hiervoor beroep op externe partners waarmee we een goede samenwerking onderhouden en waardoor we de keuringen aan scherpe prijzen kunnen aanbieden.

Naast de keuring voor verkoop is het mogelijk om uw zonnepanelen, laadpaal of thuisbatterij te laten keuren.